دامن کلوش یا دایره ای یکی از بهترین انواع دامن‎های زنانه است که به دلیل فرم و نوع خاصی که دارد همیشه مورد استقبال بانوان قرار می‌گیرد. این دامن علاوه بر زیبایی منحصر به فردی که روی تن دارد، به علت مدل دایره‌واری که دارد، دوخت آسان و فاقد از پیچیدگی‌ای هم دارد. این نوع دامن رسم الگوی ساده‌ای دارد اما با توجه به اینکه دامن‌های کلوش از چندین نوع متفاوت تشکیل شده‌اند، پیشنهاد می‌کنم در ادامه همراه ما باشید تا با انواع دامن کلوش و رسم الگوی آن بیشتر آشنا شوید. در این آموزش خیاطی قصد داریم تا صفر تا صد دوخت دامن کلوش با رسم الگوی متد مولر را به شما آموزش دهیم. قسمت بعدی آموزش خیاطی که مربوط به انواع دیگری از دامن کلوش است را هفته ی آینده منتشر خواهیم کرد.

سادگی دوخت این دامن موجب می شود تا همه شما عزیزان بتوانید با دنبال کردن آموزش های خیاطی آموشگاه هنر مادر در همین دسته بندی، به راحتی الگوی آن را در منزل رسم کرده و برای خود یک دامن راحت و زیبا بدوزید.

رسم الگوی دامن کلوش

به طور کلی 3نوع دامن کلوش داریم به ترتیب:

1-دامن کلوش 1درز2*(1- 3/1 کمر)

2-دامن کلوش2درز(3-1/1 کمر) و

3- دامن تمام کلوش2÷(3-1/1 کمر)

 

 

توجه داشته باشید که برای دوخت دامن کلوش نیز مانند بسیاری از الگوهای دیگر نیازمند سه اندازه ی دور کمر، دور باسن و قد دامن هستیم. پس از بدست آوردن این اندازه ها به سراغ مراحل کار می رویم :

انواع دامن کلوش و دایره‌ای

به صورت کلی آموزش دوخت دامن کلوش از سه مدل متفاوت کلوش کامل، نیم‌کلوش و کلوش با گشادی کم تشکیل می‌شود. تفاوت این سه نوع دامن کلوش در اندازه و شعاع دایره و همچنین نوع برش آن‌هاست اما در حالت کلی شکل گرد و دایره‌ای دارند.

انواع دامن کلوش

دامن تمام کلوش با درز

دامن کلوش یک دایره کامل است که محیط کمر از وسط آن خارج می شود. دامن کلوش تنها دامنی است که می تواند درز نداشته باشد. اگر بخواهیم دامن کلوش درز نداشته باشد بایستی دایره ای که از دامن خارج می شود را به اندازه باسن و ترجیحا کمی آزادتر برش دهیم و یا اینکه زیپ را به حالت زاویه ای و سه پنس روی کار بدوزیم.

در این مدل مطابق شکل از یک لای پارچه نقطه Aتا B روی ترکی پارچه قد دامن به علاوه 2 سانتی متر  را علامت می زنیم و از Bتا O مساوی 2÷(3-1/1 کمر) را علامت بزنید.

پارچه را از O تا کنید و دایره ها را رسم کنید. بعد از برش، حاصل یک نیم دایره می شود. الگو را برعکس  کنید و دایره را برش دهید. مشاهده می کنید که بعد از دوختن درزها ( ترکیب های پارچه)، دامن به صورت تمام دایره می شود.

آموزش دوخت دامن کلوش 1 درز

2*(1- 3/1 دور کمر) برای رسم دامن کلوش یک درز، ابتدا طول و عرض پارچه را مطابق شکل بر هم منطبق نموده، از نقطه O تا A مساوی  (1- دور کمر)*2 را علامت بزنید و از A تاB  قد دامن بعلاوه 2 سانت را به پائین  علامت بزنید 2*(3-1/1 کمر) =OA  و 2+ قد دامن = AB

یک بار به مرکز O و شعاعOA  و بار دیگر به مرکز O و شعاع OB دایره به سمت راست بزنید. خطوط کمر و هلال لبه دامن به دست می آید OB=OB’و OA=OA’.

از B تا F مساوی 5-3 سانت داخل شوید. حالا یک خط مستقیم به A  وصل کنید این خط چیده می شود تا پهلوها نیز اریب شود و مانند وسط جلو پشت دارای ریزش شده و با لبه دامن یکسان شود. این دامن یک بار برش می شود.

توجه: برای پارچه های کرپ، ژرسه –استرچ و تریکو قبل از برش خط کمر دامن را از قسمت 5 به مدت 24-12 ساعت آویزان کنید تا بقدر کافی لبه دامن درقسمت دولای بسته اریب پارچه بلندتر شود و دوباره لبه دامن را اندازه بزنید تا لبه دامن همیشه صاف بایستد.

به همین سادگی الگوی اولیه برای دوخت دامن کلوش یک درز آماده شد.

 

الگوی دامن تمام کلوش بدون درز

ابتدا پارچه را چهار لا کنید از O  تا A مساوی (3-1/1 دور کمر) تقسیم بر 2 را علامت بزنید و A تا قد B دامن را مشخص کنید:

OA=2÷(3-1/1 کمر) و AB = قد دامن + 2 سانتی متر.

یکبار به مرکزO  و شعاع OA  و بار دیگر به مرکزO  و شعاع OB  دایره را رسم کنید که خط کمر و لبه دامن بدست می‌‌آید، شکل30. بعد از برش این دامن بدون درز است. به دلیل اینکه کمر دامن اندازه دور کمر پوشنده است باید از نقطه A مساوی 20 سانت چیده می‌شود و بعد از دادن سجاف زیپ دوخته می‌شود.

 

توجه: برای دوخت لبه دامن ابتدا با یک دور چرخ درشت لبه دامن را قدری جمع کنید و بعد به فاصله 2 سانت لبه را تا نموده و پس دوزی کنید همچنین قبل از دوخت کمر به دامن،دور کمر دامن را یک دور چرخ ساده بزنید برای تمام دامن کلوش ها پارچه با عرض 150 است.

توجه: دامن کلوش اگر کوتاه باشد بدون دزر است و برای دامن بلند کلوش و دامن کلوش دنباله دار عروس و شب دامن حتما” درز میخورد و به روش زیر برش می‌شود که در نهایت مانند دایره می‌شود.

 

 

 

دامن نیم کلوش، دوخت دامن نیم کلوش -2درز

دامن نیم کلوش هم از یک نیم دایره تشکیل شده که شما محیط کمر را از آن خارج می‌کنید. این دامن به نسبت دامن کلوش حالت دایره ای کمتری دارد اما گردی آن روی تن کاملا مشخص است.

برای رسم این الگو ابتدا پارچه را مانند کلوش ادرز تا کنید و مطابق فرمول از O  تا A مساوی 3/1 دور کمر منهای یک را به پائین اندازه بزنید. در گام بعد از A تاB  قد دامن را مشخص کنید.

قد دامن AB= . یک بار به مرکز O و شعاع OA دایره به سمت راست بزنید تا دولای بسته پارچه (3-1/1 کمر) =OA’=OA و بار دیگر به مرکزO  و شعاع OB دایره به سمت راست تا دولای بسته پارچه بزنید OB=OB’ . این الگو 2 بار برش می‌شود ونکات دامن کلوش ادرز دراین دامن نیز رعایت می‌شود.

برای برش این دامن می‌توانید از یک روش دیگر نیز به انتخاب خودتان استفاده کنید :

بدین طریق که پارچه را از طول تا کنید مطابق شکل زیر 29 و از O تا A روی دولای باز ترکی پارچه 3/1 دور کمر منهای یک را علامت بزنید. حالا از A تا B قد دامن را اندازه بزنید.

1-3/1=OA و قد دامن =AB

یکبار دایره مرکز O و شعاع OA و بار دیگر به مرکز O و شعاع OB رسم کنید تا دولای بسته پارچه. در نتیجه دامن گشادی لازم را دارد و یک درز بیشتر ندارد در این برش مقدار بیشتری پارچه لازم است که برای پارچه های حریر و استرچ و ابریشم، و به طور کلی پارچه هایی که با درز کمتر زیباتر می‌شود برش می‌دهیم.

دامن کلوش با گشادی کم

دامن کلوش با گشادی کم هم از قسمتی از دایره تشکیل شده که محیط کمر از آن خارج می‌شود. این دامن برای افرادی که از مدل های کلوش لذت می‌برند اما گشادی دامن را دوست ندارند مناسب است چرا که فرم کلوش دامن زیبایی آن را دو چندان می‌کند اما در حالت کلی حالت گشادی آن به چشم نمی‌آید.

رسم الگوی دامن کلوش با استفاده از قوانین دایره

با توجه به اینکه این دامن ها از اشکال دایره ای تشکیل شده اند، برای دوخت و رسم الگوی آن می‌توانیم از قوانین دایره استفاده کنیم. در این حالت ابتدا بایستی شعاع دایره را به دست آوریم. در این حالت محیط دایره را باید بر عدد P تقسیم کنیم تا قطر به دست بیاید. اگر قطر را نصف کنیم شعاع دایره دست می‌آید به این حالت شما می‌توانید محیط دایره را تقسیم بر دو برابر عدد P کنید و شعاع دایره را به دست آورید.

شعاع دایره در رسم الگوی دامن تنگ

در انتها برای دامن کلوش مقدار 6/1 کمر منهای یک سانتی متر را منظور می‌کنیم. البته این عدد کمی کوچکتر از اندازه واقعی کمر است اما با توجه به اینکه حین دوخت در قسمت اریب پارچه قرار می‌گیرد بهتر است که این اتفاق بیفتد و گرنه دامن حین دوخت گشادتر از اندازه واقعی به دست می‌آید.

رسم الگوی دامن کلوش، ببرید و بدوزید

برای رسم الگوی دامن کلوش دو خط عمود بر هم را رسم می‌کنیم و برخورد دو خط با همدیگر را نقطه 1 قرار می‌دهیم. حالا از نقطه 1 به اندازه یک ششم کمر پایین آمده و آن را نقطه 2 نامیده، فاصله بین نقطه 1 تا 2 را با پرگار کشیده تا به خط افق برسیم. (در این حالت روی خط افق را می‌توان 2A نامید.) در این حالت فاصله بین 1 تا 2 را مقدار دورریز پارچه می‌نامیم. در نهایت فاصله بین 1 الی 3 را نیز پرگار می‌کنیم.

به همین راحتی پای دامن را با الگو کشیده و می‌توانید برشکاری را آغاز کنید. برای برشکاری توجه داشته باشید که ابتدا پارچه را به طول و سپس به عرض تا کرده (در واقع پارچه 4 لا می‌شود) و پارچه را به صورتی قرار می‌دهیم که خط افق و خط عمود هر دو روی دولایه قرار گرفته باشد. در نهایت هم مقدار کمر را از پارچه بریده و آن را دور می‌اندازیم.

شما می‌توانید این دامن را به همراه چندین مدل مختلف دامن دیگر را با شرکت در دوره آموزشی نازک دوزی زنانه یاد بگیرید و پس از شرکت در این دوره ارزشمند، اولین دامن خود را بدوزید و در میهمانی های جذاب خود لباس دوخته شده خود را بپوشید.