در قسمت قبلی این ویدئوی آموزشی طریقه رسم الگوی بالاتنه با متد مولر را شروع کردیم و در این قسمت به سراغ آموزش رسم الگو ی آستین رگلان می رویم. طبق عادت همیشگی پیش از آنکه به سراغ آشنایی و آموزش رسم الگوی آستین رگلان یا آستین بارانی برویم توضیح کوتاهی درباره ی متد مولر و پیشینه آن خواهیم داشت.

متد مولر برای آموزش خیاطی

مولر مبدع این متد داستانی جالبی برای تبدیل شدن به یک خیاط داشته است. این متد آموزش خیاطی با قدمتی بیش از 140 سال از شخصی به نام میشل مولر به یادگار مانده که در خانواده ای فقیر بزرگ شده بود. مولر پس از پاره شدن لباس هایش در بازی های روزانه برای فرار از تنبیه خانواده بابت لباس هایش آن را با ظرافت بسیار بالایی رفو کرده و کم کم با انجام این کار برای دوستانش علاقه واقعی اش به هنر خیاطی پدیدار شد و پس از چند سال تخصص در این حرفه متد مولر را ارائه کرد.

تفاوت اصلی متد مولر با سایر متدهایی مثل گرلاوین، متریک، وحید یا غیره در سیستم رسم الگوست. این متد متعلق به کشوری آریایی نژاد (آلمان) بوده و همین موضوع باعث شده که در ایران بسیار مناسب باشد. اما متدهایی مثل متد متریک یا گرلاوین متعلق به انگلیس است و این موضوع با توجه به نژاد و ژنتیک افراد بر روی نوع دوخت لباس نیز کاملا اثرگذار است.

در نهایت باید به گوییم متد مولر متدی متفاوت و بسیار دقیق است که با عنوان متد بدون پرو نیز شناخته می شود. متد مولر یکی از بهترین و مناسب ترین متدها برای دوخت لباس یا اصطلاحا شخصی سوز در ایران است. به این متد ، متد بدون پرو می گویند زیرا بدون پرو لباس می توان به تناسب لباس با فرم بدن اطمینان پیدا کرد.

 

رسم الگوی آستین

 

آستین رگلان

آستین رگلان از انواع آستین سرخود است. برش آستین رگلان در قسمت جلو و پشت بالاتنه از شانه، یا از یقه و گاهی از زیر کارور تا زیر بغل رسم می شود و آستین را از بالاتنه جدا می کند. برای زیبایی هر چه بیشتر این آستین، باید برش آستین رگلان با انحنای ملایم طراحی شود.

 

 

رسم الگوی آستین رگلان

برای رسم الگوی آستین رگلان پس از آماده سازی الگوی بالاتنه و بستن ساسون سرشانه ی لباس از قسمت جلو به اندازه نیمی از دور گردن، از زیر بغل الگو یک سوم از بلندی حلقه آستین را زاویه دار بالا برده و این نقطه را به نقطه ی میانی گردن متصل کنید.

الگوی گشت را همانند الگوی جلو رسم کنید و با مشخص کردن نقطه میانی دور گردن به اندازه یک سوم بلندی حلقه آستین از زیر بغل با زاویه بالا بروید و این نقاط را به هم وصل کنید.

در گام آخر با رسم آستین معمولی، الگوی آستین را باز کنید و از وسط آستین به اندازه 2 سانتی متر در جهت های چپ و راست الگو بروید. حالا با اتصال برش قسمت جلویی به جلوی آستین و برش قسمت پشت به سمت پشت آستین، آن را کامل کنید.