طراحی و دوخت جیب لباس یکی از مهم ترین مواردی است که هر خیاطی باید به آن توجه کند چرا که جیب لباس ها در نمای ظاهری لباس های مختلف نقش خیلی مهمی را بر گردن دارند. انتخاب مدل جیب مانتو و دوخت آن یکی از ریزه کاری های اصلی دوخت لباس است که گاهی به دلیل دانش کمتر خیاط در حوزه جیب دوزی به فراموشی سپرده می شود. حالا اگر شما هم دوست دارید با یک تغییر کوچک و ظریف مانتوهای زنانه خود را ترند تر و جذاب تر جلوه دهید، در ادامه همراه این مطلب آموزش خیاطی هنر مادر باشید تا در مورد چند مدل جیب مانتو پرطرفدار و زیبا با شما صحبت کنیم.

1-الگوی جیب مانتو برای جیب های درزی مانتو

یکی از ساده ترین انواع مدل جیب روکار مانتو که اکثر خیاط های مبتدی با آن آشنایی دارند جیب درزی مانتو نام دارد. این نوع جیب از یک برش درزی در جلوی لباس تشکیل شده که به صورت عصایی برش خورده است. این مدل جیب روکار برای مانتو بیشتر برای مانتوهای نخی و ساده استفاده می شود.

دوخت مدل جیب روکار به حساسیت و الگوی خاصی نیاز ندارد، با این حساب اگر شما تمایلی به یادگیری دوخت جیب های مختلف با الگو دارید، می توانید در دوره آموزش خیاطی با الگوهای آسان هنرمادر شرکت کنید.

انواع جیب روکار مانتو

2-جیب شکافی، ساده ترین مدل جیب مانتو زنانه

دومین مدل از جیب های معروفی که برای مانتوها در مدل های متفاوت استفاده می شود. جیب شکافی نام دارد. این نوع جیب به درز لباس وصل نشده و با برش قسمتی از جلوی مانتو به صورت شکافته شده دوخته می شود. این مدل جیب یکی از رایج ترین و کاربردی ترین مدل جیب ها برای مانتوهای رسمی و غیر رسمی است که بیشتر خیاطان مبتدی و حرفه ای از آن برای دوخت مانتوهای خود استفاده می کنند. همچنین اگر به دنبال مدل جیب پالتو محبوب خود هستید، این مدل از جیب ساده‌ترین روش دوخت روی پالتو را دارد.

3-جیب های مستطیلی و بیضی شکل، از بهترین مدل های جیب مانتو

جیب مستطیلی یکی از رایج ترین و ساده ترین مدل جیب روی مانتو به ویژه مانتوهای دم دستی و مهمانی است که در مقاله آموزش دوخت انواع جیب لباس هم به توضیح کامل آن پرداخته شده. دوخت این جیب می تواند با یک تکه پارچه به رنگی غیر از پارچه اصلی  و پارچه خرج کار روی مانتو انجام شود تا ترکیب بامزه تری را برای طرح مانتو به وجود آورد. شما می توانید برای دوخت این نوع جیب از شکل های مستطیلی، مربعی و حتی بیضی شکل استفاده کنید. این شیوه از دوخت برای مدل جیب مانتو کتی نیز طرفداران زیادی دارد.

جدیدترین مدل جیب مانتو

4-جیب لبه برگردان، طرحی ساده برای مدل جیب کت زنانه

جیب لبه برگردان به نوعی همان جیب شکافی است با این تفاوت که جیب لبه برگردان پس از ایجاد شکاف روی لباس با ایجاد لبه ای که به روی مانتو قرار گرفته لب دوزی می شود. این مدل از جیب های شکافی بیشتر برای مانتوهای رسمی و اداری و پارچه های غیر نخی استفاده می شود. از این مدل برای مدل جیب پالتو نیز استفاده می‌کنند.

5-جیب فیلتاب، بهترین مدل جیب برای مانتوهای رسمی و اداری

جیب فیلتاب دومین مدل از انواع جیب شکافی است با این تفاوت که به لبه این نوع از جیب یک لایه نازک پارچه به صورت یکطرفه و یا دو طرفه دوخته می شود. جیب فیلتاب برای انواع جیب مانتو رسمی، انواع جیب پالتو های ضخیم، مانتوهای زمستانه و ساده نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

6-جیب مخفی، کاربردی ترین جیب برای کت و مانتوهای مجلسی

یکی از رایج ترین مدل های جیب که در آموزش خیاطی توصیه می شود که بیشتر در کت ها و پالتوهای رسمی از آن استفاده می شود، جیب مخفی است. جیب مخفی به منظور سالم نگه داشتن مدل طراحی لباس بدون جیب در قسمت داخلی لباس دوخته می شود. این نوع جیب بیشتر به شکل پاکتی و یا شکافی است که اندازه بسیار کوچکی دارد و به روی آستر لباس از داخل دوخته می شود.

انواع جیب مانتو مجلسی

7- جیب های چین دار و جادار مناسب برای مانتوهای دم دستی

وقتی از جیب مانتو، دامن و حتی شلوار صحبت می کنیم همه به فضای قابل استفاده جیب هم فکر می کنند چرا که بیشتر مدل های جیب دوخته شده روی لباس های مختلف فضا و ظرفیت کافی برای جا دادن یک کیف پول و حتی کارت اعتباری و دسته کلید را ندارد. اگر شما هم برای دوخت مدل جیب مورد نظر خود به فضای کاربردی آن فکر می کنید پیشنهاد می کنم از مدل جیب چین دار یا مدل جیب مانتو اسپرت استفاده کنید چرا که این مدل جیب به واسه پیلی دار بودن مدلی که دارد حالت کشی پیدا کرده و به نسبت سایر مدل جیب ها فضای بیشتری را ایجاد می کند.

مدل جیب مانتو نخی , آموزش جیب مانتو چین دار

دوخت جیب های چین دار در میان مراحل آموزش خیاطی به کمی ظریف کاری نیاز دارد و هیچ پیچیدگی خاصی برای خیاط ایجاد نمی کند چرا که تنها با چین دادن  و ایجاد پیلی روی پارچه می توان به نتیجه دلخواه رسید با این حال اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که آشنایی کاملی نسبت به دوخت و برش پارچه ندارید، پیشنهاد می کنم حتما در دوره آموزش نازک دوزی زنانه شرکت کنید تا بتوانید با اصول اولیه خیاطی و برشکاری آشنا شوید.

8-مدل جیب فانتزی پاکتی، جذاب ترین مدل برای مانتوهای فانتزی

مانتوهای فانتزی بیشتر با جیب های جذاب، رنگارنگ و طرحدار شناخته می شوند چرا که طراحان لباس برای دوخت مانتوهای دخترانه فانتزی تمام خلاقیت خود را برای شکل دادن به مدل جیب فانتزی مانتو خرج می کنند.

دوخت انواع جیب مانتو پاکتی فانتزی

بیشتر مانتوهای فانتزی با جیب های پاکتی تکی و یا جفتی شناخته می شوند که به صورت پاکتی و در قسمت جلویی مانتو دوخته شده است. این نوع از جیب ها طرح بسیار ساده ای دارند با این تفاوت که با انواع یراق ها، ربان ها، تورهای فانتزی، گل دوزی تزئین می شوند.

شما می توانید به جای استفاده از جیب های فانتزی از تزیین جیب مانتو هم استفاده کنید. اگر نگاه خلاقانه ای برای تزئین جیب پاکتی لباس داشته باشید می توانید دوره نقاشی روی پارچه را بگذرانید تا بتوانید الگو و طرح های بی نظیری روی جیب های کوچک مانتو خود نقاشی کنید. امید است این مقاله آموزشی از محموعه آموزشگاه خیاطی هنرمادر مورد توجه شما قرار گرفته باشد. در انتها شما می توانید با گذاشتن نظرات خود به سوالات و ابهامات خود بابت این مطلب پاسخ دهید.