در این درس به آموزش خیاطی طرز چیدمان الگو روی پارچه  خواهیم پرداخت، ترکی‌های پارچه را روی هم قرار داده این قسمت را در دو لای باز و سمت دیگر را دولای بسته بنامید و به ترتیب زیر چیدمان کنید:

-خط وسط پیش منطبق بر دولای بسته

-خط وسط پشت با 5/2 سانتی‌متر فاصله بعد از ترکی پارچه طوری که در طول خط وسط پشت موازی با ترکی پارچه باشد، در اینصورت راستای الگو را رعایت کرده‌اید.

*الگوها را با سوزن ته‌گرد به پارچه وصل کنید.

-خط راستا : خط راستا در الگوی دامن خط گونیایی با خط باسن بزرگ است که هنگام چیدمان و برش خط در راستا با ترکی پارچه موازی قرار می‌دهیم، پس راستا برای برش خطی است که موازی با ترکی پارچه است.

جادرزها

پهلوها 3-5/2 سانتی‌متر

کمر 5/1-1 سانتی‌متر

پای دامن 5-4 سانتی‌متر (اعداد بزرگتر برای پارچه‌هایی که ریش می‌شوند در نظر گرفته می‌شود.)

وسط پشت 3-5/2 سانتی‌متر(بعد از ترکی پارچه، پس از برش همیشه ترکی را از پارچه جدا کنید زیرا ترکی‌ها بافت را محکم‌تری از خود پارچه را داشته و باعث جمع شدن درز وسط پشت می‌شود.)

*پس از برش نقاط موازنه را چرت یا کلیپ بزنید.

انتقال خطوط الگو به پارچه به روشهای مختلف صورت می‌گیرد:

1-کوک شل : در پارچه‌های سفید و پارچه‌هایی که جای رولت روی آنها باقی می‌ماند.

2- خط کشیدن با مل یا صابون کنار خطوط  الگو.

3- چرت زدن در جا درزها( بیشتر برای تولیدی‌ها بکار می‌رود).

4- استفاده از کاربن – دو کاربن را پشت سر هم به پوشه یا چند ورق روزنامه بچسبانید(جلوگیری از آسیب دیدن میز برش به وسیله رولت) و زیر  پارچه زیرین قرار داده و یک ورق کاربن را روی پارچه رویی و زیر لبه‌ی الگو قرار داده و از کنار رولت کنید، جهت رولت کردن بهتر است به سمت جلو باشد ، پنس‌ها و خط کمر را نیز رولت کنیدولی دقت داشته باشید که جادرز خط پای دامن را رولت نکنید.

ترتیب دوخت  دامن

1-به محل دوخت زیپ ابتدای لایی بچسبانید( لایی باید عرض 5/2-2 سانتی‌متر و طول 2-1 سانتی‌متر بلندتر از نقطه موازنه زیپ داشته باشد لایی را طوری بچسبانید که 2 میلیمتر از خط دوخت  وسط پشت به سمت دامن داخل شده تا پس از دوخت لایی درگیر دوخت زیپ شود) سپس زیپ مناسب را بدوزید (روش‌های دوخت زیپ در آموزش‌های قبلی ذکر شده است)

2- پنس‌ها را بدوزید و دولای بسته پنس را به سمت پهلو بخوابانید و روی بالشتک در جای مناسب قرار داده و پنس را اتو کنید.

3- پهلوها را بدوزید و قسمت‌های منحنی را با بالشتک و قسمت ‌های صاف را روی میز اتو، اتو کنید.

4- پای دامن را خط تا بیندازید برای این کار متر یا خط‌‌ کش را گونیایی با لبه‌‌ی دامن قرار داده و دو برابر جادرز یا زاپاس دوخت را به سمت بالا روی پشت دامن با صابون اندازه بزنید، سپس لبه‌ی کار را روی نقاط جدا شده قرار داده و پای دامن را اتو کنید.

5- درز ها را پاک کرده دوباره درزها را اتو کنید پس از پاک دوزی زیر لبه پاک دوزی کاغذی گذاشته تا نقش پاک دوزی روی دامن نیفتد.

6- کمر را بدوزید و قزن یا دکمه بدوزید.

7- پای دامن را پس دوزی کرده و اتو کنید.

امید است که آموزشگاه خیاطی هنرمادر توانسته باشد اطلاعات کامل و مفیدی در خصوص الگو روی پارچه به شما ارائه دهد. شما می توانید با گذاشتن نظرات و نجربیات خود زیر این پست کلیه سوالات خود را از ما بپرسید.