در قسمت های قبلی با آموزش دوخت دامن با شما همراه بودیم و سعی کردیم تا نکاتی را به شما بازگو کنیم که به کمک آنها به راحتی بتوانید دامن هایی زیبا و برازنده برای استفاده در میهمانی هایتان تولید کنید.حال در این قسمت از آموزش ها، قصد داریم تا نحوه دوخت دامن شلواری ها را برای شما توضیح بدهیم.

قبل از شروع به کار خبری خوبی برای خانم های تازه کار داریم. اگر تابحال درکار دوخت نبوده اید و اطلاعات و مهارتی در این زمینه ندارید جای نگرانی نیست. می توانید با مراجعه به مقالات قبلی ما تمام اطلاعات مورد نیاز خود را برای دوخت انواع لباس ها بدست بیاورید.

همانطور که در قبل هم اشاره شد، در این قسمت به دنبال آموزش نحوه دوخت دامن شلواری هستیم. البته فقط به توضیخات اکتفا نکنید؛ تصاویری در ادامه نیز آورده شده است که با استفاده از آنها می توانید تصور ذهنی و درک بهتری از ایده و نحوه دوخت برای خود بدست بیاورید.

خب، برویم سراغ اصل مطلب!

 

طریقه رسم الگوی دامن شلواری

ابتدا الگوی دامن شماره 3 یا همان فون تنگ ارومان را رسم کنید. از لبه دامن 1 یا 2 سانت خارج شوید، کمی فضای بیشتر به رسم خود بدهید. حال ادامه رسم را به خط کمر وصل کنید و Z به 1=5/28 بالا تنه شلوار و +2 سانت روی خط پیش علامت بزنید.

آموزش خیاطی

 

 

حالا از این نقطه با گونیا و به سمت چپ تا نقطه 2 مساوی با 8/1 باسن منهای دو سانت مساوی 5/10 سانت را ترسیم کنید. 1 به 3 به Z مساوی فاصله 1 به 2 بروید. حال نقاط 2 و 3 را بهم وصل کنید و از 2/1 این خط 4 به 1 وصل کرده و از این خط نقطه 5 فاق جلو را از نقطه 3 به 2 طوری رسم کنید که از نقطه 5 بگذرد. حال در این قسمت نیز نقطه 2 را تا قد دامن گونیا کنید.

 

 

الگوی رسم در قسمت پشتی دامن شلواری

خب، برای رسم و آموزش خیاطی الگوی دوخت قسمت پشتی دامن شلواری، اطلاعات لازم را بصورت خلاصه برای شما آورده ایم؛ تا با نگاه انداختن به این موارد به سادگی آمادگی لازم برای دوختن دامن خود را پیدا کنید. البته کسب مهارت در دوختن انواع لباس ها بغیر از اطلاعات، در مرحله اول به صبر و حوصله زیاد نیاز دارد. مراحل رسم الگو شامل موارد زیر است :

Z را به 1 روی خط وسط پشت بالا تنه شلوار +2=5/28 را پایین آمده و 1 را گونیا کنید.

در ادامه مرحله قبل، به سمت راست و 1 به 2= روی خط گونیا شده  8/1 باسن +2= 5/4 سانت را علامت بزنید.

به همین مقدار از 1 به سمت بالا تا به نقطه 3 برسید.

دو نقطه 2 و 3 را بهم وصل کنید.

از  2/1 این خط نقطه 4 را به 1 وصل کنید و فاق پشتی را از 3 به 2 طوری هلال کنید که از نقطه 5 (2/1 فاصله 1 به 4) بگذرد.

حال از نقطه 2 تا قد دامن گونیا کنید.

 

آموزش دوخت همه چیز

دامن شلواری چین دار و یا پیلی دار

اگر می خواهید به دامن شلواری خود زیبایی بیشتری بدهید، می توانید به آن کمی چین بدهید. دامن های چین دار همیشه بیشتر مورد پسند خانم هاست! خب، قبل از رسم فاق دامن شلواری خود مقداری چین یا پیلی را از وسط جلو و پشت از کمر و لبه دامن خارج کنید. این مقدار باید بطور تقریبی مساوی 12-10 سانت باشد. دو نقطه را بهم وصل کنید و بعد از آن فاق شلوار را مطابق بالا رسم کنید. با استفاده از برش های دلخواه و یا متناسب با مدلتان می توانید دامن شلواری های زیبایی را تهیه کنید.

 

دامن شلواری بدون پیلی و یا چین

اگر دامن شلواری خود را بدون پیلی یا چین می خواهید می توانید از جدول زیر برای راهنمایی در رسم و دوخت لباستان استفاده کنید.

 

اندازه بدن یا سایز 1/2 1/4 1/8
72  دور کمر 1 9 18 36
100 دور باسن 2 25 50
65 قد دامن 3
بالا تنه شلوار 4

دامن شلواری مدل دار، طرحی ساده و جذاب

اگر از چین در دامن خوشتان نمی آید (در خانم ها بعید است! ) و قصد دارید که لباستان حالتی رسمی تر داشته باشد می توانید مدل آن را کمی عوض کنید. دامن شلواری مدل دار را برای خودتان در نظر بگیرید. برای رسم و دوخت این دامن شلواری باید از الگوی رسم دامن شلواری چین دار استفاده کنید.

 

آموزش خیاطی

 

برای شروع از دامن شلواری چین دار رولت کنید. مطابق با مدل از خط وسط جلو  18-8 سانت به پائین علامت بزنید. این علامت محل نقطه B شماست که در ادامه با آن کار داریم. حال از قسمت پهلو 8-4  سانت از خط کمر پایین آمده تا نقطه B’ بدست بیاید. در این قسمت این دو نقطه را بهم وصل کنید.

 

آموزش دوخت همه چیز

 

خط چیده و الگو جلو 2 قسمت می شود. شماره یک آن قسمت بالا و بدون چین است که جلو روی دولای بسته قرار می گیرد و 1 بار برش می خورد. در قسمت شماره 2 از نقطه B بصورت عمود خارج شوید تا خط فاق را در نقطه F قطع کنید. حالا از F مستقیم به B’ وصل کنید که بعد از چین به خط BB’ دوخته می شود.

 

آموزش خیاطی آموزشگاه خیاطی

 

در قسمت پشتی از برش یا منحنی به دلخواه خودتان استفاده کنید طوری که فاصله B’A’ در جلو و پشت یکسان باشد.

نکته مهم : اگر قسمت شماره 2 همراه با پیلی باشد اول مقدار پیلی ها را مشخص کنید و بعد از روی هم قرار دادن مقدار زیر پیلی ها و اتو کردن آن ها خط B’B چیده بدست می آید.

استفاده و دقت در تصاویری که برای شما تهیه شده است کمک می کند تا به خوبی بتوانید الگوی لباستان را رسم کنید. در پایان امیدواریم که با این توضیحات بتوانید لباس هایی زیبا و خاص را برای استفاده در میهمانی هایتان بدوزید.