دامن تنگ یا دامن پایه، اولین و ساده‌ترین مدل دامنی است که به واسطه آموزش و یادگیری آن می‌توان سایر دامن‌ها را نیز دوخت. یادگرفتن این دامن با الگوی پایه می‌تواند شما را برای دوخت سایر مدل دامن‌های جذاب هم کمک کند. پس اگر شما هم دوست دارید این مدل دامن را یاد بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم یا ویدئو ضبط شده آن را که توسط مربی دوره نازک دوزی زنانه «خانم مریم هوشیارمرادی» ضبط شده است مشاهده کنید و یا در ادامه با مطالعه این مقاله همراه ما باشید.

اندازه گیری برای دامن پایه، اولین قدم برای دوخت دامن تنگ

همانطور که در قسمت قبل و در بخش آموزش اندازه گیری دامن گفتیم، در ابتدا و قبل از هر چیز بایستی اندازه گیری درستی از مدل خود داشته باشید تا در نهایت بتوانید لباسی متناسب با اندازه مدل بدوزید. پس در این مرحله، دور کمر، قد دامن، اندازه باسن کوچک و باسن بزرگ را سایز بگیرید.

رسم الگو و دوخت دامن یکی از ساده‌ترین و اولین آموزش‌ها برای هنرجویان خیاطی ست که در آموزشگاه هنر مادر در جلسات ابتدایی آموزش داده می‌شود. پس از فراگرفتن شیوه اندازه گیری به سراغ آموزش روش رسم الگوی دامن تنگ می‌رویم.

پیش از شروع رسم الگوی دامن به سبک مولر، ابزارهای مورد نیازتان را آماده کنید. خط کش بلند، متر خیاطی، قلم، کاغذ الگو و خط کش پیستوله یا خط کش منحنی چیزهاییست که برای رسم این الگو به آنها نیاز دارید.

اندازه گیری باسن کوچک در الگوی دامن

مرحله دوم، رسم خط قد دامن

بعد از اندازه گیری سایزهای اصلی دامن، کاغد الگو را مقابل خود قرار داده و برای رسم قد دامن اقدام می‌کنیم. در این مرحله ابتدا خطی از بالای کاغذ به قد دامن رسم می‌کنیم. قد دامن می‌تواند متناسب با مدل دامن مد نظر شما باشد. شروع کار را نقطه A نامیده و در ادامه 20 الی 30 سانتی متر کنار گذاشته و آن را بلندی باسن می‌نامند.

در صورت تمایل می‌توانید یک نوار دور باسن و یک نوار دور کمر ببندید و از خط وسط پشت، فاصله بین کمر تا باسن را نیز اندازه گیری کنید. اما در حالت نرمال این عدد بین 20 الی 22 سانتی متر است. حالا این نقطه را نقطه 2 یا نقطه b نامگذاری کرده و قد دامن را نیز با عنوان نقطه 3 نامگذاری می‌کنیم.

مرحله سوم، رسم الگوی باسن بزرگ در دامن تنگ

با توجه به اینکه در آموزش خیاطی، در رسم الگو عضوهای بزرگ تر اهمیت بیشتری دارد، پس در رسم الگوی دامن در ابتدا از بزرگ‌ترین عضو بدن یعنی باسن شروع می‌کنیم. پس از نقطه دو که خط باسن بزرگ است به اندازه نیمی از اندازه باسن بزرگ بعلاوه 1 تا 2 سانت آزادی جلو می‌ر‌ویم. در انتها هم این نقطه را نقطه 4 می‌نامیم.

حالا با کمک گونیا از نقطه 4 به سمت پایین می‌آییم و برخورد نقطه 4 و خط نقطه 3 را نقطه 5 می‌نامیم.

اندازه گیری و رسم الگوی دامن پایه

مرحله چهارم، رسم الگوی کادر دامنه

حالا پس از رسم الگوی باسن بزرگ، گونیا را روی نقطه 4 قرار دهید و به بالا بکشید. خط برخورد نقطه 4 با نقطه 1 را نقطه 6 می‌نامیم. حالا این مستطیل ایجاد شده را کادر دامنه می‌نامیم.

در نظر داشته باشید که طول مستطیل کادر دامنه قد دامن و عرض مستطیل یک دوم باسن بزرگ بعلاوه یک تا دو سانتی متر آزادی است.

مرحله پنجم، نام‌گذاری خطوط به دست آمده در رسم الگوی دامن تنگ

بعد از به دست آوردن کادر دامنه، نوبت به این رسیده که خطوط به دست آمده را نامگذاری کنیم. به این مرحله توجه کنید چرا که نامگذاری اشتباه بین خطوط در هنگام رسم الگو می‌تواند فرایند دوخت را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

  • خط 1 تا 6 خط کمر W
  • 2 تا 4 خط باسن بزرگ H
  • 3 تا 5 پایین دامن یا پای دامن L
  • 1 تا 3 خط وسط پیش یا خط جلو F
  • 6 تا 5 خط وسط پشت B
نامگذاری خطوط به دست آمده در الگوی دامن تنگ

مرحله ششم، به دست آوردن خط پهلوی دامن تنگ

برای به دست آوردن خط پهلو، در ابتدا فاصله 2 تا 4 را نصف می‌کنیم. این نقطه را با 7 نشانه گذاری کنید، حالا نقطه 7 را به سمت پایین گونیا کنید و برخورد آن با خط را نقطه 8 نامگذاری کنید. همین حالت را به سمت بالا با گونیا (برخورد با نقطه کمر) تکرار کنید و برخورد آن را نقطه 9 نامگذاری کنید. حالا با توجه به اینکه پهلو کمی بلندتر هست، یک سانتی متر از درز پهلو آزادی قرار می‌دهیم.

مرحله هفتم، پنس یا ساسون در الگوی دامن تنگ

به صورت کلی پنس یا ساسون عضوهای زاویه شکلی هستند که از نقاط باریک بدن آغاز و به نقاط برجسته بدن ختم می‌شوند. برای ایجاد پنس یا ساسون در ابتدا باید مقدار اندازه کمر و باسن را به دست آورده و اندازه آن را برای ایجاد ساسون روی دو خط ایجاد کنید. و در نهایت دو پنس در پشت و یک پنس در پیش ایجاد می‌کنیم. پیشنهاد می‌کنیم برای آموزش دقیق تر حتما ویدئو این مقاله را مشاهده کنید تا بتوانید مرحله دوم رسم الگو را نیز مشاهده کنید.

الگوی دامن پایه با رسم ساده

مرحله دوم رسم الگو، رسم اضافات و فاصله‌ها در الگوی دامن تنگ

  • از نقطه 1 تا 11 روی خط کمر مساوی به 2/1 کمر به اضافه 1 سانتی متر را علامت بزنید.
  • 11 به 1 = 1 + 2/1 کمر
  • فاصله 5 به 11 اضافات کمر است و یا اختلاف کمر و باسن است که این این اختلاف کمر باسن = 11 به 5 به صورت پنس در پهلوها و جلو و پشت دامن منتقل می‌شود.
  • 5 به 11 = 14 سانتی متر، اختلاف کمر
  • فاصله 5 به 11 = 14 سانتی متر، اختلاف کمر
  • فاصله 5 به 11 در اینجا 14 سانتی مت است که 2/1 این مقدار را در پهلوها و 2/1 باقیمانده بصورت پنس رسم می‌شود.
  • 5 به 11 = 15 سانتی متر، اضافات کمر
  • 15 ÷ 2 = 5/7 سانتی متر
  • 5/7 ÷ 2 = 75/3 سانتی متر
  • (10-12) در جلو، 75/3 + 5/0 = 25/4
  • (10-13) = در پشت 75/3 – 5/0 = 25/4
  • (10-12) در قسمت جلو و پشت دامن منتقل می‌شود در قسمت جلو 10 به 12 ،2/1 اضافات به اضافه 5/0 سانت است. از نقطه 7 برابر با 4 تا 5 سانتی متر را بالا رفته و از نقطه 12 و 13 به وسیله پیستوله خط پهلو رارسم کرد و از نقاط 12 و 13 به نقطه 1 و 5 خط جدید کمر را با هلال مختصر رسم کنید.
  • از نقطه 12 تا 15 مساوی با 8-6 سانت بطرف خط وسط جلو روی خط جدید کمر داخل شوید و از 15 بطرف پائین 10-8 سانت بلندی پنس جلو را مشخص کنید. از نقطه 15 بطرفین یک سانت علامت بزنید و پنس جلوی دامن را با انحنای داخلی پیستوله رسم کنید.
  • از نقطه 5 تا 16 برابر با 3/1 (5به 13) مشخص نید و از نقطه 16 بطرفین بابر با 5/1 سانت علامت بزنید پنس بزرگ پشت به قطر 3 سانت و بلندی 16-14 سانت را بوسیله پیستوله رسم کنید.
نکات الگوی دامن تنگ

توجه: قبل از دوخت کمر به دامن دور کمر دامن را یک دور چرخ کنید و موقع دوخت کمر دامن را قدری کشیده کنید و بعد به دور کمر دامن دوخته شود.

ما در این مقاله پایه ای‌ترین و مهم‌ترین مواردی که برای دوخت دامن تنگ یا دامن پایه باید رعایت کنید را به شما آموزش دادیم. البته ویدئو آپلود شده در این مقاله هم می‌تواند تا حد زیادی به درک بهتر شما کمک کند. توجه داشته باشید که کلیه آموزش‌های ارائه شده در این مقاله و ویدئو، با سرفصل‌های جامع تر و کامل تر در دوره نازک دوزی زنانه ارائه کرده ایم. شما می‌توانید با ثبت نام در این دوره آموزشی بیش از 10 مدل دامن را یاد بگیرید و اولین دامن خود را با آموزش‌هایی که یاد گرفته اید بدوزید و از هنر دست خود لذت ببرید.